Mai estem sols! Sabies que hi ha 10 vegades més cèl·lules bacterianes que habiten al nostre cos que de les nostres pròpies? Els bacteris formen el conjunt anomenat microbiota i ens ajuden a realitzar funcions biològiques que el nostre cos per si sol no fa. La nostra salut depèn d’ella i ella de nosaltres: som un equip natural (simbiosi)! Curiositat: antigament s’anomenava flora perquè es pensava que eren cèl·lules vegetals.

Quines funcions ens ajuden a realitzar?
  • Modular el sistema immune i la resposta inflamatòria
  • Prevenen atacs de bacteris patògens: són una barrera de defensa
  • Ajuden a metabolitzar substàncies tòxiques prevenint malalties: tenen enzims que ens permeten processar certes substàncies
  • Regulen el metabolisme i la digestió en l’absorció de nutrients i l’obesitat

Tenim diferents hàbitats per la microbiota (pell, vagina, intestí, boca, ulls…) segons el qual el tipus (espècie) i nombre de bacteris difereixen. Parlant de quantitat, les zones més poblades són l’intestí i la vagina.

Què passa quan hi ha un desequilibri?

Quan hi ha un desequilibri de les espècies i del nombre de bacteris (disbiosi) del que hauria de ser la nostra microbiota pot causar més probabilitats a infeccions i a patir certes malalties, que pot ser causat per:

  • Naixement per cesària (s’evita el contacte amb la macrobiota vaginal protectora) i primers mesos de vida sense aliments adequats (el més adequat és la llet materna)
  • Menjar processat amb elevat contingut d’ingredients refinats i additius
  • Excés de medicació i antibiòtics (aquests últims impactant directament a la flora)
  • Estrès, produint hormones que posen el cos en alerta constant
  • Excés d’higiene. Eliminar la nostra microbiota permet que s’hi instal·lin altres bacteris o afavoreix el creixement d’un tipus produint el desequilibri
  • Compostos tòxics com l’alcohol, el tabac, els edulcorants i certs additius afegits a cosmètics i contaminants
  • Menstruació, la flora vaginal declina i és més propensa a patir infeccions

La disbiosi s’associa amb malalties com al·lèrgies, asma, obesitat, celiaquia, fetge gras no alcohòlic i síndrome de l’intestí irritable.

Una flora atacada o malmesa (per malalties infeccioses, antibiòtics…) dóna predisposició a patir infeccions d’orina, vaginals, diarrea, estrenyiment…

Quins consells hauríem de seguir?

Per a evitar tenir problemes relacionats amb la nostra microbiota hauríem de seguir una alimentació saludable incloent fibres insolubles i aliments fermentats (quefir, kombucha, iogurt), prendre probiòtics en cas d’usar antibiòtics o en patir diarrees. La composició de la microbiota intestinal és diferent en persones omnívores i vegetarianes i veganes, això demostra la seva influència. També varia en funció de l’edat. Segons l’OMS, els probiòtics són: “microorganismes vius, no patògens els quals administrats en quantitats adequades, confereixen un benefici saludable sobre la salut de l’hoste o la seva fisiologia”.

Bibliografia:

Aquest lloc web fa servir galetes perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Si continua, navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades galetes i l'acceptació de la nostra política de cookies, premi l'enllaç per a més informació.

ACCEPTAR
Aviso de cookies