Adaptògens i estrès: “Els adaptògens fan a les glàndules adrenals el que l’exercici fa pels músculs, és a dir, optimitzar el funcionament de l’organisme”

El nostre organisme té mecanismes per a adaptar-se a les variacions que presenta la naturalesa. És vital mantenir l’equilibri intern (homeòstasi, l’estabilitat fisiològica interna), tot i haver-hi constant canvi extern, tal com vam veure en el post del ritme circadiari (http://farmaciavalls.cat/blog/el-ritme-circadiari/). Parlarem de l’eix HHA (Hipotàlem – Hipofisiari – Adrenal) que ens interessa per ser el mecanisme implicat en l’adaptació a l’estrès.

L’eix HHA és essencial pel nostre sistema neuroendocrí (regulació a nivell cerebral de producció d’hormones): controla la resposta a l’estrès, regula la digestió, el sistema immune, la reproducció, les emocions, el metabolisme energètic…

Aquest sistema s’activa quan es percep un estímul com a amenaça; primer activant l’ hipotàlem, situat al cervell, desencadenant una alliberació de cortisol que ens prepara per a lluitar o fugir: energia, augment freqüència cardíaca, vasoconstricció… ens prepara físicament per a un estímul curt.

En la societat moderna, però, aquest estímul amenaçant és crònic i principalment mental (estrès, pressió, expectatives, preocupacions, relacions personals, alimentació incorrecta, pol·lució, soroll…), les quals no requereixen una resposta ràpida i física. Aquí s’origina l’estrès modern que desemboca en trastorns del son, obesitat, depressió, pànic o Alzheimer.

Després de tot això, arribem amb la bona notícia: existeixen substàncies que ens activen quan estem fatigats i ens relaxen quan estem nerviosos, adaptant-nos millor a l’estrès: els adaptògens. Sorgeixen de la investigació sobre plantes pròpies de llocs inhòspits, capaces d’adaptar-se a medis extrems, utilitzades tradicionalment per tribus amb l’objectiu de resistir situacions dures de l’ambient.

La majoria d’aquestes plantes (i alguns bolets) han sigut utilitzades durant segles en la medicina tradicional xinesa i ayurveda. Actualment, s’usen com a una alternativa saludable a medicació, estimulants, esteroides i, fins i tot, al cafè i al sucre.

Perquè una substància es consideri adaptògena ha de complir 3 criteris:

  • Innòcua: no ser tòxica ni presentar efectes secundaris importants a les dosis habituals.
  • Resposta inespecífica: ha de millorar la tolerància a qualsevol estímul estressor (físic, químic o biològic)
  • Efecte normalitzador: la seva acció ha d’adaptar-se a la situació, ens ha de calmar quan estem estressats i ens ha de reforçar quan estem decaiguts. Reforcen el sistema regulador de l’homeòstasis, l’eix HHA. L’efecte es nota en l’augment de la resistència a l’ estrès, disminució de l’ansietat i la fatiga i millor descans.

 

a) ADAPTÒGENS PER L’ESTRÈS A LLARG TERMINI
  • ASHWAGANDHA (Withania Somnifera) (1000mg/dia)

A més a més de ser un adaptògen amb els efectes mencionats anteriorment:

  • Ajuda a controlar la glucèmia
  • Augmenta la testosterona i millora la qualitat de l’esperma, en dones millora la funció sexual
  • És anabòlica (potencia el creixement del múscul)
  • Té certa capacitat antiinflamatòria útil en l’artritis
  • Neuroprotectora
  • Coadjuvant en les teràpies anticancerígenes
  • GINSENG ASIÀTIC (Panax ginseng) I AMERICÀ (Panax quinquefolius) (200-400 mg/dia)

També presenten més propietats a més a més de ser adaptògens. Són molt coneguts com a tònics per reduir la fatiga i augmentar la concentració, essent coadjuvants en el trastorn de dèficit d’atenció amb hiperactivitat.

  • Reforça el sistema immune
  • Cardioprotector
  • Preveu malalties respiratòries
  • Milloren recuperació post-entrenament
  • Propietats anticancerígenes
  • Nootròpic i neuroprotector, milloren el rendiment mental
  • Milloren el control glucèmic, de la hipertensió i la disfunció erèctil

 

b) ADAPTÒGENS PER L’ESTRÈS DE CURT TERMINI I ANSIETAT
  • RHODIOLA (Rhodiola rosea) (200-600 mg/día)

És un adaptògen amb múltiples beneficis, sobretot coneguda com a antidepressiu. Indicada per a esportistes i estudiants en època d’exàmens. És lleugerament estimulant.

  • SCHISANDRA (Schisandra chinensis) (1200mg/dia)

També es hepatoprotector i millora les funcions gastrointestinals. Reforça el sistema immune.

 

c) ADAPTÒGENS PER LA SALUT DEL SISTEMA IMMUNE
  • REISHI (Ganoderma lucidum)(1mg-5g/dia)

Conegut com el bolet de la immortalitat en la medicina tradicional xinesa. Aporta moltes substàncies actives.

  • Regula el sistema immune
  • Millora l’estat d’ànim
  • Antiinflamatori, antihistamínic i anticancerígen
  • MACA (1-3g/dia)

És coneguda pel seu potencial afrodisíac i disminuir els trastorns de la menopausa sense alterar els nivells hormonals, millorar el rendiment esportiu i tenir un alt contingut en vitamines i minerals.

 

https://drinkmetta.com/blogs/the-elevated-life/the-ultimate-guide-to-adaptogens

 

PRECAUCIÓ

Recordem que tot suplement i tot producte natural no és sinònim d’innocu. Al contrari, com que és efectiu pot també causar reaccions adverses o bé interaccions amb medicació, no essent aptes per a tothom. Per això cal consultar amb professionals sanitaris com metges o farmacèutics. Sempre s’ha de comentar al metge si es pren algun suplement herbat o nutricional. Cal vigilar, sobretot, en cas de persones tractades amb anticoagulants, persones diabètiques, amb problemes de tiroides i malalties autoimmunes.

  • Les dosis sempre han de comparar-se segons l’extracció de la planta i la composició.

 

 

FONTS

https://www.fitnessrevolucionario.com/2017/09/16/adaptogenos-contra-el-estres/

https://drinkmetta.com/blogs/the-elevated-life/the-ultimate-guide-to-adaptogens