Ara ve època de Sol i ens hem d’informar sobre els seus efectes. La radiació solar té molts efectes positius en la nostra salut tant corporal com mental: fa possible sintetitzar la vitamina D (necessària per una correcta formació dels ossos, entre d’altres), ens regula el cicle de vigília-son, ens ajuda a ser més optimistes i alegra el nostre voltant. Estar exposat poc al Sol com en les estacions hivernals dóna fet a una depressió temporal anomenada desordre afectiu. La “dosi de Sol” suficient per tenir aquests efectes beneficiosos és d’uns 15-30min diaris d’exposició a la cara, braços i mans.

Tot i així, per la falta d’ombra natural (arbres) hem de ser curosos a l’hora d’exposar-nos a la llum del Sol. Una exposició inadequada pot causar envelliment prematur, càncer de pell i altres. Els rajos de Sol arriben a la Terra en una barreja de rajos UV, els quals els més perjudicials són els “d’ona llarga”, els UVA, ja que penetren més profundament i poden afectar a les cèl·lules de la pell (i no es filtra pel vidre!). Els UVB, “d’ona curta” poden causar danys superficials com cremades o desencadenar una crisi d’herpes.

Com més exposició directa hi ha a aquests rajos, la pell es torna més delicada, prima i rígida, contribuint a un envelliment prematur. Els ulls també estan afectats i es pot desenvolupar conjuntivitis, queratitis, degeneració macular i cataractes. També eleva el risc de patir càncer de pell que pot ser benigne o maligne (melanoma).

La pell té mecanismes per a autoreparar-se: substituint les cèl·lules danyades amb noves. S’aprecia clarament després d’una cremada quan la pell “es pela”. Aquest procés, però, és més difícil com més cremades hem patit i a mesura que envellim causa més arrugues, taques, aranyes vasculars, queratosi actínica i pigues. Com hem mencionat abans, s’eleva el risc de patir melanoma, el qual comença formant pigues (planes, fosques i irregulars). La pell té memòria, i al llarg dels anys aquesta radiació s’acumula: per això cal protegir-se del Sol des de petits.

Un protector solar està categoritzat amb el nombre de vegades que multiplica la teva defensa natural contra el Sol: és a dir, un solar de 50 FPS allarga el temps que tardaries en patir una cremada 50 vegades respecte si no te’n posessis. El màxim és de 50 FPS. Els que porten 90 o 100 FPS a més a més protegeixen d’altres radiacions o tenen afegits antioxidants que complementen la seva acció.

Pell i sol

Consells per reduir l’impacte del Sol:

  • Exposar-se gradualment, de mica en mica que la nostra pell es vagi acostumant: hi ha més risc de patir efectes perjudicials per la radiació si abans la pell no ha tingut la oportunitat de fabricar la seva pròpia defensa contra ella: el bronzejat.
  • Protegir-se de la radiació del Sol i altres amb pantalla solar, roba, gorres, ulleres i fins i tot suplements nutricionals específics.
  • Evitar les hores on els rajos són més intensos (10-16h)
  • Evitar solàriums
  • Consumir aliments amb alt poder antioxidant (fruites i verdures fresques)
  • Beure aigua i aplicar-se crema hidratant després d’estar exposat per reduir la fragilitat de la pell
  • S’han de cuidar totes les pells, però especialment les de coloració clara
  • Encara que faci núvol, els rajos del Sol arriben també
  • Alguns medicaments causen fotosensibilitat
Decàlogo de fotoprotección